Door de Lightyear One huren kun je genieten van een pure elektrische zonnepanelen auto. De Nederlandse Lightyear One is kostbaar en door het huren kun je ervaren hoe hij rijdt, hoe alles werkt en ben je ook de early adopter in de markt. De Lightyear One is gelijk aan de Tesla van 10 jaar geleden (nieuw, modernste en koploper)!
Lightyear One huren
Het is altijd fijn om de Lightyear One te huren in plaats van kopen. Bij het huren kun je rusting ontdekken hoe het is om een Lightyear One te rijden, bekijken, ontdekken en het genieten ervan.
Menu
Design, Prijs, Auto, Aandelen, Kopen, Huren
Design
Waarom vind ik het zo belangrijk om een Lightyear One te huren?
Goede vraag.
Ik wilde de Lightyear One kopen. Tijdens de jaren van ontwikkeling hield ik de Lightyear One goed in de gaten. Steeds vertelden ze iets meer over het uiterlijk, de techniek en de actieradius (800km!). Ik werd echt getriggerd door deze nieuwe Nederlandse auto. De ontwikkelaars zijn, net als ik, ingenieurs uit Nederland. Dit is toch gaaf: een tegenstander/ compaan van Tesla uit ons eigen land! Hoe cool is dat!?
Super cool in mijn ogen. Toen er steeds meer beelden kwamen werd ik steeds enthousiaster om de Lightyear One te bestellen in plaats van te huren. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Het huren van de Lightyear One kan namelijk nog nergens op zo’n moment. Is hij mooi? Dat is een goede vraag. Ik vind hem normaal mooi. Net als de Tesla Model S is hij geen Ferrari (of andere mooie auto die je kunt huren). Ook de Tesla Roadster is in mijn ogen mooier dan de Lightyear.
Aan de andere kant is hij wel spectaculair. Echt een model van de toekomst en zoals met alles van de toekomst moeten sommige mensen even wennen. Toen Steve Jobs de iPhone liet zien, snapten veel mensen waarom er geen toetsenbord meer op een telefoon hoefde te zitten. Digitaal is toch onhandig! Tegenwoordig zien we alleen nog maar dergelijke telefoons. Ook zou mijn vader ‘nooit een smartphone kopen, want – wat moest hij daar nu mee?’. Inmiddels is hij niet meer achter zijn mobiele telefoon weg te slaan. Net als veel anderen die het vroeger ‘maar onzin vonden’.
Over de Lightyear is natuurlijk veel te zeggen.
Bij de presentatie werd gesteld door hen: “Dit moment is het begin van een nieuw tijdperk in mobiliteit. Autofabrikanten trachten het rijbereik van hun elektrische auto’s te vergroten door te zorgen voor een accupakket dat groot genoeg is om een bepaalde actieradius te halen. Accupakketten met een capaciteit van 64 kWh, 80 kWh of zelfs 100 kWh zijn in het EV-hoekje van autoland anno vandaag helemaal ingeburgerd. Een groot nadeel van deze pakketten is natuurlijk het hoge gewicht dat ze met zich meebrengen. Ook Natrium ION accu’s worden nu ook in auto’s meer en meer onderzocht. De Nederlandse start-up Lightyear zegt daar een antwoord op te hebben gevonden.” aldus Lex Hoefsloot, CEO en medeoprichter van Lightyear.
5m² zonnepanelen op het dak van de auto
Maar het wordt nog beter! De auto heeft vijf (5!) vierkante meter grote vlak zonnecellen van de One gemonteert. Ze claimen dat de cellen bijzonder efficiënt zijn. Daarnaast kun je met deze krachtige cellen kun je in Nederland – en daarbuiten – je auto niet zo snel laden als met een échte lader. Toch zegt Lightyear dat de One, onder ideale omstandigheden, goed kan zijn voor 20.000 kilometer per jaar. Gelukkig voor ons Nederlanders is de One, waarvan Lightyear het gros van de specificaties nog even onder de pet houdt, ook thuis aan een lader plus ook aan een laadpaal te hangen. Een nachtje aan een 230V-stekker is goed voor 400 kilometer actieradius. Snelladen kan ook. De One is goed voor een – nog onofficiële – actieradius van 725 kilometer.
Geheim
Het geheim van de Lightyear One zit hem volgens zijn makers in zijn efficiëntie. Het gevaarte, dat plek biedt aan vijf inzittenden, heeft in elk wiel een elektromotor, een unit die minder energie zou verbruiken dan een exemplaar in pak hem meet een Tesla. Minder wrijving zorgt natuurlijk voor minder vermogensverlies. Verder heeft de One een uit koolstofvezel opgetrokken koets én een aluminium chassis. Overigens zou de carrosserie gestroomlijnder zijn dan die van elke andere productieauto.
Zonnepanelen op het dak van een auto
Zonnepanelen lijken nu dus voor maar een paar modellen te zijn weggelegd. Maar alles wordt anders in de toekomst. Ik denk dat dit net zo gaat met de Lightyear One. In de toekomst is iedere auto elektrisch (op een paar modellen na omdat er altijd mensen blijven die in het verleden willen blijven leven). Daarnaast zullen er veel verzamelaars zijn van oude 12 cilinder Ferrari’s, Lamborghini’s en andere echte gave oude sportwagens. Verder zullen zonnepanelen op het dak van een auto ook gemeengoed worden denk ik. Het is superlogisch om de zon tijdens het rijden te laten bijdragen aan een langere actieradius. Waarom doet Tesla dat bijvoorbeeld nog niet?
Auto van de toekomst (die je nu al kunt rijden)
Ik voorspel ook dat zonnepanelen in autolak zullen opkomen. Zo zal je in de toekomst geen zonnecellen in panelen meer zien zitten maar zitten er gewoon onzichtbare zonnecellen in de lak van verfleveranciers. Ideaal toch! Is het onzin of toekomst-glazen-bollen-gebrabbel?
Misschien is het er niet morgen maar we kunnen ook raketten bouwen die voor toerisme rondritjes maan gaan doen. Ook kunnen we wolkenkrabbers bouwen van 1 kilometer en hoger. Waarom dan niet zoiets? Something to think about!
Aandelen
Wat sprak me zo aan aan de Lightyear One? Heel veel. Duurzaamheid, lange actieradius, ev, sleek design en een Nederlands product. Ik zou niet direct mijn volledige vermogen in de aandelen van Lightyear stoppen. Aan de andere kant zijn ze wel echt een goed bedrijf die super innovatief bezig is. Dat is mooi.
Prijs Lightyear One
De prijs van de Lightyear One viel me erg tegen toen ze het eenmaal bekend maken dat je 119.000 euro moest gaan betalen voor deze nieuwe elektrische auto. Het prijskaartje van zo’n € 119.000 exclusief belastingen is namelijk niet mals. De Tesla Model S die ik meer dan 5 jaar geleden kocht was ook al duur. Deze Lightyear One werd echter nog duurder als instapprijs, namelijk 119.000 euro en meer als je nog wat opties wilt en de belasting meetelt.
Auto
Ik weet dat het niet duur is als je het vergelijkt met de huidige generatie Tesla’s en Duitse concurrenten, maar toch. Meer dan een ton betalen voor een auto is toch een extra keer slikken, of je het nu kunt betalen of niet. Een ton voor een auto wil zeggen dat je ook in Groningen een extra vrijstaand huis met een flinke lap grond kunt kopen.
Lightyear One Kopen
Ga ik de Lightyear One kopen? Goede vraag. Ik heb nu nog niet ingeschreven op de levering van de Lightyear One. Ik wilde hem eerst zien. Dat is nu zo ver (letterlijk vandaag is de wereldpremière terwijl ik dit schrijf. De site is de hele dag al offline door de belangstelling!
Daarom ben ik er ook zo enthousiast over geworden dat ik hem misschien wel zal kopen. Ik vind hem gewoon erg cool! Als dat zo ik zal ik ook die Lightyear One gaan verhuren zoals ik ook mijn Tesla model S verhuur via dit mooie platform ►